welke software gebruiken jullie zoal

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONIk vraag me eigenlijk wel af aan alle CS5 gebruikers waarom ze zoveel geld voor een softwarepakket uitgeven en daarnaast ook nog eens Lightroom aanschaffen. Wat is die toegevoegde waarde?
Ik zie meer in de toegevoegde waarde van Lightroom naast Photoshop (Elements) dan de upgrade van Photoshop Elements naar CS5.

Ik heb hier een combi van Lightroom en PS Elements 10. Beiden legaal aangeschaft en dat werkt perfect samen. Heb hiervoor ook CS4 gebruikt en dat werkt een stukje fijner dan Elements, maar kan mezelf de extra uitgave niet verantwoorden om dit legaal te blijven gebruiken.
Bij mij zit 80% van de bewerking in Lightroom, alleen bij sommige foto's "maak ik het af" in PS Elements.
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Ik gebruik alleen nog maar DPP voor mijn nabewerking.
Maar heel soms gebruik ik nog wel eens Elements 6 omdat ik dat voor panorama's fijner vind werken dan photostitch van Canon.
50D | DPP
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Ik gebruik voornamelijk CS5 met plugins van NIK ( Viveza, Color efex, en sharpener pro)
En tja wat betreft de aanschaf.......er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

@Mike: Ik heb elements 10 en heb het idee dat ik alles kan doen wat ik wil
Wat voegt Ligthroom toe, waardoor ik het ernaast zou gebruiken? Dat zou ik heel graag willen weten, omdat Ligthroom 3 nu voor half geld te koop is. Ik heb nu gelezen over de functies van Lightroom, maar ik zie het licht nog niet
Zou jij en anderen dit kunnen vertellen, want dan schaf ik het aan met die korting
Alvast bedankt voor je antwoord
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

zweuds schreefCOLON En tja wat betreft de aanschaf.......er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
amen ;)
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

suyari schreefCOLON@Mike: Ik heb elements 10 en heb het idee dat ik alles kan doen wat ik wil
Wat voegt Ligthroom toe, waardoor ik het ernaast zou gebruiken? Dat zou ik heel graag willen weten, omdat Ligthroom 3 nu voor half geld te koop is. Ik heb nu gelezen over de functies van Lightroom, maar ik zie het licht nog niet
Zou jij en anderen dit kunnen vertellen, want dan schaf ik het aan met die korting
Alvast bedankt voor je antwoord
Lightroom is voor mij de tool waarmee ik de filtering en raw-conversie doe. Tuurlijk, dat kan PS Elements ook, maar Ligthroom doet net iets meer. Er zitten in het "Ontwikkel"-deel wat aanpassingen op detailniveau (brushes. gradients) waarmee je de raw-processing op delen van foto's kan loslaten. Verder zijn de behandelingen non-destructive en kan je makkelijk stappen terug doen. Ook het maken van virtuele kopieën waardoor je meerdere versies van een foto's kunt maken (bijv. zwart-wit en kleur) en deze ook nog makkelijk kunt blijven beheren is ideaal.
Verder heb ik een aantal vooringestelde exports gemaakt waarmee ik eenvoudig de geselecteerde foto's naar eigen vastgestelde groottes kunt exporteren, met altijd dezelfde benamingen, groottes, verscherping, etc... Scheelt mij een hoop tijd.

Het enige waarik nu Elements voor gebruik is het geavanceerdere clone en retoucheerwerk, dat werkt in LR3 niet zo lekker vind ik.
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

zweuds schreefCOLONIk gebruik voornamelijk CS5 met plugins van NIK ( Viveza, Color efex, en sharpener pro)
En tja wat betreft de aanschaf.......er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Als je mij kunt laten weten hoe ik buiten torrents, nieuwsgroepen en/of surfspot een versie van CS4 of recenter met een officiele en niet-al-ergens-anders-geregistreerde key kan krijgen, hoor ik het graag (mag ook via PB).
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Oke, dank je wel voor je antwoord. Ik ga de demoversie ( 1 maand geldig) eens downloaden en kijken of het iets voor mij is. Eigenlijk heb ik tot nu toe niet het idee dat ik iets mis of tekort kom bij PE10.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dit is een open gedeelde van het forum.

BREIN leest wellicht mee.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONDit is een open gedeelde van het forum.

BREIN leest wellicht mee.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het JUIST over legale versies waarbij ik wellicht het idee had dat daar ook nog goedkopere alternatieven voor aanschaf van een volledige PSCS-versie voor zouden kunnen zijn...

[Modbreak] Hier ook even voor alle duidelijkheid: Besprekingen en/of verwijzing naar - en vragen over illegaal aanbod, verkregen software en activiteiten worden binnen dit forum niet getolereerd. Eventuele reacties die dit suggereren zullen dan ook verwijderd worden.
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

CS 5. Dat programma ken ik. Dus daar werk ik het makkelijkste mee :)
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

LR/DxO zijn RAW converters met handige tools en een veel betere workflow dan CS5.5 Ieder heeft eigen krachten. Voor bijna alles is dit 'genoeg', en soms komt de grote pixel level editor met al z'n opties (CS5.5) tevoorschijn. Die trouwens van de drie nog het goedkoopste was (legaal, via werk)
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Lightroom, als raw converter en de standaard snelle bewerkingen.
Photoshop CS 5, voor het lastigere werk.

Verder nog:

DxO Optics Pro 6
Border Maker
Nik Software HDR Efex
Photostitch

Lightroom als student versie
PS als student versie
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONIk vraag me eigenlijk wel af aan alle CS5 gebruikers waarom ze zoveel geld voor een softwarepakket uitgeven en daarnaast ook nog eens Lightroom aanschaffen. Wat is die toegevoegde waarde?
Ik heb voor weinig geld een licentie kunnen kopen. Voor mij is PS eigenlijk een add-on voor Lightroom. Een aantal dingen zoals klonen en overlays maken (Landschappen in elkaar poetsen, star trails etc.) gaan nu eenmaal heel veel beter in PS dan in LR. Voor concertfotografie en productfotografie (90% van mijn werk) gebruik ik PS zeer zelden. Verder onderhoud ik mijn website met Dream weaver.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONIk heb voor weinig geld een licentie kunnen kopen. Voor mij is PS eigenlijk een add-on voor Lightroom.
Idem ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik heb via mijn vrouw een studentenversie van Adobe CS5 gekocht, en die gebruik ik af en toe, meestal gebruik ik Aperture. Die kost, sinds de Apple Store actief is, maar 63 euro.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
M€nno
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2011 17:30
CONTACTCOLON

Aperture, en soms wat photoshop (CS3).
hansjhk

even een opsomming wat ik ingepakt op de pc heb staan.
Corel After Shot Pro .
Corel PaintShop Pro X4.
Adobe Elements 7 Nederlands .
Adobe Elements 10 Nederlands .adobe Photo Shop SC5=12.xxx.
Adobe Photoshop Lightroom v3.3 Multilingual

DxO 5.xxx.
Nik Adobe Plugin.
Topaz Adjust 4.0 for Adobe Photoshop.
en natuurlijk allemaal gekocht in de winkel
:mrgreen: :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb het volgende op de computert staan, CS5, Lightroom, Aperture en DPP en het NIK software pakket.
De enige die ik eigenlijk gebruik is Lightroom icm de plugins van NiK software. CS5 gebruik ik erg weinig tot nagenoeg nooit..ik maak er wel eens een border in voor op Yentl of mijn website.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

DPP, CS4!
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar