Under the Stars...

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
renekuipers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 14:04

Van de week heb ik weer even een poging gedaan om een zogenaamde startrail-foto te maken.
Het fotograferen van de draaiing van de aarde, waardoor de sterren als lichtspoor worden weergegeven. Het was verschrikkelijk koud, maar ik ben zelf best tevreden met het resultaat.
De onderstaande foto is gemaakt uit 132 afzonderlijke foto's met een belichting van 20 seconden op ISO 1600 (om ook de zwakkere sterren goed te kunnen zien) met een 15mm Fisheye. Naderhand heb ik alle foto's over elkaar gelegd (Stacking) om de verschuiving van de sterren weer te geven. Als laatste heb ik nog een apart belichte foto toegevoegd om de voorgrond beter in beeld te brengen. Deze foto is gemaakt met 105 sec. ISO 400 op 15mm en de hangar heb ik aangelicht met een zaklamp, evenals delen van het gras. Deze zouden anders erg donker blijven. Het licht op de achtergrond komt van de A9 Snelweg verlichting. In photoshop heb ik het contrast nog wat opgevoerd en de ruis terug gebracht. De kleine onderbrekingen in de sporen komen omdat ik enkele foto's heb weggelaten vanwege storende vliegtuig verlichting. In totaal kostte het zo'n 3,5 uur voor het maken van deze ene foto!

Afbeelding
Kijk ook eens hier: www.votos.nl
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

Complimenten, erg kunstig gedaan!
Leuk ook dat je wat uitleg erbij geeft, ooit (als ik ook een lens met wat meer groothoek heb) ga ik het ook eens proberen.

Het is verder niet storend ofzo, maar wel zonde van de kleine onderbrekingen in de "startrails". Helaas niet veel aan te doen natuurlijk met het vliegverkeer..
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Mooi gedaan hoor !
je hebt er een hoop werk van gemaakt en leuk dat je er een kleine tutorial bijschrijft.
met welk programma heb je ze gestacked ? Doe je dat in Photoshop of een speciaal programma zoals Registax ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
renekuipers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 14:04

@Road8, ik gebruik of het programma startrails, of gewoon photoshop voor het stacken.
Kijk ook eens hier: www.votos.nl
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Supermooi!!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Erg mooi gedaan! Ik herkende de loods direct zonder een zin gelezen te hebben. Heb hier zelf ook regelmatig foto's gemaakt maar nooit 's avonds. Dit inspireerd wel maar met deze kou nog maar even niet... :P
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Het doet mij een beetje denken aan die Science Fiction film, naam even kwijt, waarbij een volledig vliegdekschip van de jaren 80 terug gaat naar 1941, vlak voor de aanval op Pearl Harbor. Met straaljagers en al.

Mooi gemaakt.

[edit] the final countdown
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een geslaagde poging.......fraaie foto, mooi belicht en de strepen staan er mooi op.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

absoluut geslaagde foto! mooi! :)

ik heb eens het geluk gehad dat ik de "kern" gevonden had waar de sterren omheen draaien.. :p
enig trucje om dit altijd te herkennen?
aangezien de lucht laatste paar dagen erg vrij is ben ik weer aan het denken om nog 'n poging te doen.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
renekuipers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 14:04

@billie-90 De sterren draaien om de poolster. Te vinden in de kleine beer of de Steelpan! Lang leve google skymaps...

@panzerfaust.nl Ik weet welke film je bedoeld, maar ik kom er ook even niet op....
Kijk ook eens hier: www.votos.nl
benv

Prima resultaat, men zegt altijd dat het absoluut donker moet zijn maar zo kan het ook.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Bedankt voor deze uitgerbeide post de foto is té gek! :)
Ben trouwens gek op alle startrails hier op Eos digi.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Prachtig resultaat, zeker voor Nederland waar er overal licht is! Ik heb in buitenland wel eens geprobeerd een startrail te maken maar heb nooit zo'n mooi resultaat gekregen. Ook heb ik ook nooit dat middenpunt kunnen vinden. Goede tip, dank daarvoor :)
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar