Macbook aanschaffen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Dark_Angelus: In de nieuwe C'T staan een aantal uitgebreide artikelen over SSD.
http://shop.fnl.nl/computers/ct/losse-u ... 11-12.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedenk wel dat een SSD (1€/GB) nog zo'n 10x duurder is dan een HDD (0.1€/GB). Door de ramp in Thailand zijn de HDDs wel tijdelijk in prijs gestegen.
Dark_Angelus schreefCOLONHeb dan nog mijn twijfels over de schijf die ik erin zal kieperen, SSD schijf of later inbouwen?
Ik zou zelf de standaard 750GB HDD nemen.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Pieterr schreefCOLON
the-essy schreefCOLONBinnenkort het geheugen uitbreiden naar 8GB, als je dit via Apple doet ben je €200 kwijt en los 8GB geheugen is €60. Dus tot zover een tevreden gebruiker erbij.
Precies wat je zegt, Esther. De geheugenprijzen van Apple zijn belachelijk.
Twee van deze reepjes erin en je bent voor €45 klaar (8GB).
Dat extra intern geheugen laat je erin zetten, neem ik aan? Of doe je dat zelf?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat kan je prima zelf doen hoor.. Bodemplaat losschroeven en gewoon vervangen. Als je even Googled op Replace memory macbook pro dan vindt je genoeg tutorials hiervoor, ook op de Apple site zelf (eerste link).
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Inderdaad, dat doe ik zelf. Heb al wat Youtube filmpjes ervan bekeken, moet super eenvoudig zijn. Ik heb al een speciale schroevendraaier op eBay gekocht, even wachten tot die binnenkomt.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Digilike schreefCOLONDat extra intern geheugen laat je erin zetten, neem ik aan? Of doe je dat zelf?
Precies. Zelf doen is heel simpel. Zie het filmpje:
http://www.everymac.com/systems/apple/m ... emory.html" onclick="window.open(this.href);return false;
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

@Rocker, the-essey en Pieter

Ik wil jullie allemaal niet bang maken maar ik denk dat Digilike met zijn reactie geen verkeerde geef,

Ik doe zelf hele dagen niks anders dan met gevoelige electronica werken in de IT,
Dus vrij eenvoudig is het wel,

MAAR!!!!!!

Het blijft erg delicate electronica,

Wist je dat wanneer je loopt tot ruim 50.000 Volt makkelijk kunt opladen????
Weet je ook wat er gebeurt als dat zich ontlaad op je geheugen van je macbook of nog erger op je moederbord??

Nee, niet altijd iets dat je merkt, soms wel, maar nog vaak gaat dat pas in een later stadium parten spelen en heb je defecte onderdelen.

Dus wanneer je van plan bent het zelf te doen wens ik jullie veel succes, maar nog beter kan ik je in elk geval van een aantal adviezen voorzien:

1. Zorg dat je zelf ge-aard bent, (hier zijn speciale polsbandjes voor te verkrijgen, deze doe je rond je pols en het andere uiteinde dmv een krokodillenklemmetje aan een stuk ge-aard metaal. Kosten +/- € 5)

2. Zorg dat je het aan een tafel doet welke op kaal beton of ander minder goed geleidende materialen, (dus GEEN vloerbedekking, op je sokken)

3. Neem je tijd,

4. leg de schroefjes uit, of beter maak een tekening van de achterkant van laptop en stipjes als schroef gaatjes en leg ze daar op.

Succes,

@SanderL

HP Elitebooks hebben vaan Hoge Resolutie IPS panels, qua specificaties vaak nog iets beter dan de mac's, prijs ver gelijk. En qua design ook erg mooi.
Heb zelf een Macbook Pro, en een HP elitebook.
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik zie mezelf dit niet doen, mede omdat ik altijd zeer sterk (en snel) statisch geladen ben. Inmiddels heb ik een paar YouTube filmpjes gekeken (dank voor de link) en vind het inderdaad delicate onderdelen. Als de kosten van het erin laten zetten niet te hoog zijn, zal ik het uitbesteden.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Pielie, lijkt er sterk op dat je kunt bijklussen via dit forum ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

:lol:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Digilike schreefCOLONIk zie mezelf dit niet doen, mede omdat ik altijd zeer sterk (en snel) statisch geladen ben.
Zie de tips van Pielie. Je kunt jezelf ontladen door de verwarmingsbuis aan te raken.

De complexiteit van het zelf plaatsen van geheugen moet nu ook weer niet overdreven worden. Het is echt een klusje van niks.

Maar misschien heb je ergens nog een techneut in je kennissenkring die het voor je wil doen, in ruil voor een aai over z'n bol. :wink:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

pielie schreefCOLON@Rocker, the-essey en Pieter

Ik wil jullie allemaal niet bang maken maar ik denk dat Digilike met zijn reactie geen verkeerde geef,
je maakt me ook niet bang hoor :) Maar dat komt misschien ook omdat ik zelf ook een ESD training gehad heb en een certificaat heb moeten halen omdat ik voor mijn werk in een KPN datacenter moest werken... :)
En wanneer je met je statische lading rekening houdt en ervoor zorgt dat je jezelf ontlaad voordat je aan de slag gaat kan je het prima zelf doen. Waarom denk je anders dat Apple een werkinstructie hiervoor op hun eigen site zet??
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

@digilike als je enigzins twijfelt zeg ik niet zelf doen, laat het erin zetten door iemand die het al vaker gedaan heeft.
maar nogmaals het is niet ingewikkeld je moet alleen oppassen met de ESD, thats all :wink:

@pieter ik zeg ook nergens dat het ingewikkeld is, ik vermeld alleen de problemen die kunnen optreden, ESD is iet wat 99% van de keren onderschat wordt. De gevolgen van een ESD ontlading zijn bijna nooit direct merkbaar, maar uitten zich in de vorm van instabiliteit, corruptie van bestanden en zo nog meer lastige te traceren zaken.

@Rocker je mag er nooit van uit gaan dat iemand de kennis ervan heeft, zoals ik zeg worden bijna altijd de gevolgen onderschat.
Je mag jezelf gelukkig prijzen met die waardevolle training :wink:

@bobvanduin - digilike als je in de buurt woont en je sprigt binnen met geheugen en macbook doe ik het met alle liefde :!:
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

We kunnen het ook overdrijven hoor.
Ik schroef al jaren mijn eigen pc's in elkaar en dat gaat gewoon op de keukentafel met een potje bier er bij. Niks geen gedoen met aarden en ontladen e.d. Nog nooit problemen gehad.
Dus als je een geheugenkaartje er in wilt zetten is daar niks spannends aan. Openschroeven, er in prikken en klaar.
;)
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Lygun schreefCOLONWe kunnen het ook overdrijven hoor.
Ik schroef al jaren mijn eigen pc's in elkaar en dat gaat gewoon op de keukentafel met een potje bier er bij. Niks geen gedoen met aarden en ontladen e.d. Nog nooit problemen gehad.
Dus als je een geheugenkaartje er in wilt zetten is daar niks spannends aan. Openschroeven, er in prikken en klaar.
;)
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar helaas is ESD ontlading niet zichtbaar, en merk je er vaak niet direct iets van.
En ik overdrijf niet, waarom worden er in bedrijven die dit soort zaken op groot schaligheid doen dan speciale ESD vloeren gelegd?? niet omdat het onzin is.

Hier voor de ongelovigen onder ons nog een aantal links
Hier een kort artikel over ESD(staat nogmaals in wat ik reeds gezegd heb)
Link op tweakers

Hier welliswaar engels, kun je tevens lezen wat verschillende ondergronden aan lading meebrengen als je erop loopt :wink:
link

Dus nee overdrijven doen we niet, enkel voorlichting geven..

Wat iemand er mee doet moet ie zelf weten, uit je opmerkingen te lezen neem je het er niet zo nou mee, en dat is je goed recht, ik ben alleen blij dat het niet mijn spullen zijn.....

Het is bijna het zelfde als zonder gordel rijden, zolang je geen ongeluk krijgt niks aan de hand, gebeurt het wel heb je pech..... de vraag echter is hoe je het er van af brengt.....

ieder zijn keuze......
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON Maar misschien heb je ergens nog een techneut in je kennissenkring die het voor je wil doen, in ruil voor een aai over z'n bol. :wink:
Niet te hard aaien, hoor Pieter. Anders wordt ie nog statisch geladen. :wink:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Haha :lol: Los van statisch, ben ik ook niet heel erg handig :P
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

:lol: @ Photokid
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Zoooooo, ik ben trots op mezelf :D Heb zelf een netwerk opgezet achter mijn Experiabox, met een Airport Extreme. En daar heb ik weer een USB harde schijf aan gekoppeld, die met wat Linux commando's gereed moest worden gemaakt voor backups. Met wat Googlen kwam ik er uit :D Ik kwam op een site tegen, waar Pieter daar ook wat tips over gaf, volgens mij 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gefeliciteerd! Die Linux commando's zullen wel OS X commando's geweest zijn. :D
Onder de motorkap draait je Mac namelijk een Unix variant als besturingssysteem. Maar de meeste Mac bezitters zullen nooit de behoefte voelen of de noodzaak hebben om in de krochten van de "Terminal" af te dalen. Dus je mag inderdaad trots op jezelf zijn.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Unix idd :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar