Meest gestelde vraag.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Brell

Vele malen heb ik het internet en dit forum geraadpleegd en evenveel geeft het internet verschillende antwoorden.
Waar gaat het om? Er wordt gezegd dat een crop-camera het beeld dichterbij haalt. Er wordt gezegd dat het niet zo is.
Na veel lezen kan ik maar 1 conclusie trekken.
Het beeld wordt niet dichter bij gehaald, het beeld wordt alleen maar bijgesneden.
Als je de dezelfde afstand hebt tot een object, zowel met een full-frame als een crop, dan past er volgens mij op de de full-frame censor meer als op de crop-censor.
Er verandert dus qua afstand helemaal niets.
Om dit te onderschrijven heb ik deze link toegevoegd.

http://www.garydatesphotos.com/2010/ful ... ed-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet dat hier op het forum menig discussie is over gevoerd.
Mijn menig is dat als je kiest voor een full-frame je dat doet om meer beeld op je censor te krijgen.
Misschien sla ik de plank volkomen mis, als ik de artikelen er echter op na lees dan denk ik dan mijn opmerking terecht is.

Arnold
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Klopt, bij een zelfde brandpuntsafstand, en een zelfde afstnd tot het onderwerp, zal een cropcamera minder in beeld tonen.

In de praktijk betekend dit dus vooral meer zien bij groothoek, en bi een cropcamera is bij tele je onderwerp sneller beeldvullend.

Daarnaast als je bij een FF of een crop camera het onderwerp even groot in beeld brengt met een vergelijkbare brandpuntsafstand (dus rekening houdend met de vermenigvuldigingsfaktor van de cropcamera (bijvoorbeeld 50 mm bij FF geeft dezelfde kijkhoek als 31 mm bij een crop)) je zal dan merken dat de scherpte diepte zeer verschillend is met hetzelfde diafragma.

Maar inderdaad een cropcamera toons maar een kein beetje van het totaal.
Gebruikers-avatar
goshawk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 20:41
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb me vroeger nog weleens in een discussie gemengd, maar het misverstand blijkt hardnekkig. Een logische verklaring is dat de natuurkundige eigenschappen van een objectief niet veranderen door er een andere sensor achter te zetten. Het enige dat verandert is de beelduitsnede.

Overigens heb ik sterk de indruk dat fabrikanten (en gerenommeerde fotografen) geen enkele moeite doen om dit misverstand uit de wereld te helpen. Nog zeer onlangs ben ik twee maal in een officiële Canon-publicatie tegengekomen dat een cropcam als groot voordeel heeft dat je er meer tele mee in huis haalt. Helaas kan ik niet meer terugvinden waar ik dat gelezen heb.

Gr, Jan
Beter één vogel in de hand.......
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ik heb deze foto van het internet getrokken. Wat mij betreft is dit vrij duidelijk ...

24480

60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Brell

Peije schreefCOLON (dus rekening houdend met de vermenigvuldigingsfaktor van de cropcamera (bijvoorbeeld 50 mm bij FF geeft dezelfde kijkhoek als 31 mm bij een crop)) je zal dan merken dat de scherpte diepte zeer verschillend is met hetzelfde diafragma.
Dit bedoel ik nou, ga je speken over de vermenigvuldiging factor, dat hoeft dan toch helemaal niet?
Alles blijft volgens mij hetzelfde, alleen de beeldsnede is anders.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

goshawk schreefCOLONNog zeer onlangs ben ik twee maal in een officiële Canon-publicatie tegengekomen dat een cropcam als groot voordeel heeft dat je er meer tele mee in huis haalt. Helaas kan ik niet meer terugvinden waar ik dat gelezen heb.
Dat klopt in zoverre dat je met een uitsnede een objectief met langere brandpuntsafstand simuleert.
Mits je natuurlijk genoeg sensorpixels hebt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Mijn menig is dat als je kiest voor een full-frame je dat doet om meer beeld op je censor te krijgen.
Voor groothoek zou dat een rede kunnen zijn.
Bij de full-frame en de crop censors zijn meer verschillen dan alleen de afmeting.
Bij de huidige FF censors zijn o.a. de pixels groter waardoor die meer licht opvangen en minder last van ruis hebben.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

@Brell,

Bij gelijke grootte van het onderwerp op mlijn beeldsensor heb ik een andere brandpuntsafstand nodig (die faktor) maar inderdaad heb ik dan een andere lens met andere eigenschappen.
Maar een 50 mm lens op beide camera's projecteert inderdaad een beeld waarbij de cropcamera een kleinere uitsnede van gebruikt als een FF camera.

Ik denk dat je voor FF kiest als je regelmatig zeer kleine scherptedieptes wilt, of als je in donkere lichtomstandigheden werkt...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het zijn de artikelen waar met "gecorrigeerde" brandpuntsafstanden wordt gerekend die voor de verwarring zorgen. 50mm is 50mm. En een cropcamera "cropt" een deel uit het beeld tov een fullframe camera. That's it.
Brell

Pieterr schreefCOLONHet zijn de artikelen waar met "gecorrigeerde" brandpuntsafstanden wordt gerekend die voor de verwarring zorgen. 50mm is 50mm. En een cropcamera "cropt" een deel uit het beeld tov een fullframe camera. That's it.
Ja, zo zie ik dat dus ook.

Arnold
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dus als ik het goed heb is als je een foto maakt met een FF en je print die beeldvullend op A4 en je neemt dezelfde foto met een cropcamera en print deze ook beeldvullend op papier. Dan is het onderwerp bij de laatste groter in beeld dan bij de FF, puur omdat om tot hetzelfde afdrukformaat te komen de afbeelding meer vergroot moet worden.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

mylife schreefCOLON en je neemt dezelfde foto met een cropcamera met hetzelfde objectief op dezelfde lokatie (afstand tot het onderwerp)...
Ja, dat klopt. :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar