Triplex Festival @ LVC, Leiden

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Vorige week vrijdag mocht ik al fotograaf rondlopen bij het Triplex Festival in Leiden. Er stonden een aantal (voornamelijk lokale) bandjes op 3 verschillende podia.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en wat ik kan verbeteren! Ik heb zelf al weer een hoop geleerd (en dan met name het uiterste uit je camera zelf halen).

Alvast bedankt!!!

1. The Mrs.

22952

2. Mark Lotterman

22953

3. The Seven Miles Journey

22954

4. Felix van Cleef (althans, zo heet de 'band', dit is de violist)

22955

5. You & Me & The Mountain

22956

6. You & Me & The Mountain

22957

7. You & Me & The Mountain

22958

8. Joshua Woods

22959

9. Joshua Woods

22960

10. Max Headroom

22961

En als afsluiting nog een Dubstep feestje met "Boom Boom Du Terre"

22972

EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Een flinke serie, waarvan ik denk dat de serie wat sterker uit de bus had kunnen komen door een paar mindere foto's weg te laten.

#1: Gaat een beetje in tegen de 'klassieke regel' van ruimte in de kijkrichting, is niet scherp. Desalniettemin open je met een fijne sfeerplaat, vind 'm mooi, zeker in monochroom.
#2: Scherpte zit er in, daar valt niks tegenin te brengen. Persoonlijk hou ik niet van deze extreme close-ups.
#3: De foto is aan de donkere kant, met als dominante aandachttrekker de witte uitgebeten vlek van de lamp. Ook mist deze de scherpte op 't gezicht, wat deze foto in tegenstelling tot #1 wel nodig heeft.
#4: Mooi momentje, zeker v.w.b. de kleuren in de foto. Zie mijn opmerking bij #2, ook deze vind ik een beetje aan de krappe kant, maar da's weer persoonlijke smaak.
#5: Scherpte zit op z'n shirt, zeker niet op z'n gezicht. Door de onscherpte van de deksels komt de foto druk over, ook door z'n compositie. Een van de foto's die er van mij uit had gemogen.
#6: Scherpte op de juiste plek is cruciaal bij dit soort foto's, en hier ligt de scherpte op de microfoon, die daardoor ook meteen alle aandacht voor zich opeist. Qua compositie heb ik m'n mening al gegeven.
#7: V.w.b. de scherpte het zelfde verhaal als bij #6. Qua moment en compositie wel een van de sterkere uit je serie, mede door de onscherpte van de hand en de dieptewerking die hiervan uitgaat.
#8: Niet spectaculair, wel netjes. Je ziet de bassist duidelijk in z'n omgeving (podium, drums, verlichting), en dat kan ik wel waarderen. Wel vind ik de foto ook erg donker.
#9: Net geen silhouet. Het zichtbaar zijn van de microfoon verklaart z'n houding, anders was de foto denk ik niet zo sterk overgekomen. Sterke foto, ook door de drums in de onscherpte, anders had ik 'm erg clean gevonden.
#10: Afgezien van ook een beetje aan de donkere kant een nette foto.
#11: Nice, mooie afsluiter.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hey Patrick_S,

superbedankt voor je commentaar. Ik neem het weer mee de volgende keren en hoop dat ze beter worden!

Nog wat kleine 'uitleg' van mijn kant:
#1: denk dat je helemaal gelijk hebt.
#2: ik hoe wel van extreme close-ups, maar das idd smaak.
#3: ben het idd met je eens als ik er nog eens naar kijk!
#4: ...
#5: Fair enough, kan me er wel in vinden!
#6: Had wel op de ogen geprobeerd, denk dat ie net teveel bewoog? Altijd lastig in het donker, maar je hebt gelijk
#7: vind het minder dan op de vorige, maar als ik beter kijk heb je wel gelijk.
#8: het was ook donker ;-), vind het wel sfeer geven
#9: Thanx, was verder niet bedoeld als silhouette, hou er wel van als er nog 'detail' te zien is. Ook kwestie van smeek denk ik
#10: thanx, er was simpelweg niet meer licht (en ook in nabeweking kan je niet alles helaas)
#11: niet echt mijn ding, maar pakte goed uit idd.
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Eens kijken...

1. Welliswaar bewogen, maar het heeft wel uitstraling. De positie van de artiest in de foto had meer naar rechts gemogen
2. Lekker intiem
3. Niet op de juiste plek scherp. De onscherpte in het gezicht vind ik storend
4. Deze had iets meer ruime mogen hebben, maar zeer zeker niet slecht
5. Niet scherp. Meer afstand laat de drummer in zijn element zien. Portretjes zijn misschien leuk, maar daar is een studio voor ;)
6. Scherpte ligt op de mic en niet op het gezicht. Is wel jammer
7. Geen slechte foto, maar de houding van de artiest is niet echt super (denk ik)
8. Heeft wel sfeer, maar niet alle scherpte
9. Een leuk silhouet
10. Wel een mooie... wederom de scherpte niet helemaal optimaal
11. Tja, dat schuine... de belichting vind ik helemaal super.

Algemeen; het punt van scherpstelling is niet overal het juiste punt. Dat is een punt van aandacht
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hey Nando,

ontzettend bedankt voor het commentaar. Zal volgende keren nog beter letten op het scherpstellen. Ik let er wel op, maar blijkbaar gaat er egens nog wat mis!! Ik ga verder oefenen. Wellicht dat ik soms laat scherpstellen en dan niet direct afdruk, maar net ff een fractie wacht, dan licht ie natuurlijk 'out of focus' (zeker met close-up en F2.8)

Foto 10 is trouwens gemaakt op 1/30 en het verbaaste me dat hij dus nog redelijk scherp was. Deze speelde op een zoldertje met alleen wat sfeerlicht. (Weet het, mag geen excuus zijn).
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Het gaat erom waar en hoe je scherp stelt. Doe je dat op één punt of laat je de cam kiezen? Het blijft een spel, dat scherpstellen bij concerten. De artiest staat niet stil en contrasten en lichtomstandigheden zijn veelal van dien aard dat het moeilijk wordt voor de camera om sowieso scherp te stellen.
Ikzelf heb autofocus op één punt en niet langer onder de ontspanknop zitten. Met de ontspanknop bespeel ik de belichting-lock, met de AF-ON (of asteriks *) de scherpstelling. Zo heb ik controle over beiden, onafhankelijk van elkaar.
Dat is even wennen maar oh zo fijn.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

nando schreefCOLONDoe je dat op één punt of laat je de cam kiezen?
Ik gebruik altijd 1 punt. Echter als het niet de middelste is, dan heeft hij er extra moeite mee!
nando schreefCOLONIkzelf heb autofocus op één punt en niet langer onder de ontspanknop zitten. Met de ontspanknop bespeel ik de belichting-lock, met de AF-ON (of asteriks *) de scherpstelling. Zo heb ik controle over beiden, onafhankelijk van elkaar.
Dat is even wennen maar oh zo fijn.
Ik zal eens kijken. Is vast ergens in te stellen (RTFM :P). Wellicht dat het wel lekker werkt, maar heb je dan niet dat je de 'verkeerde' belichting krijgt als je te lang wacht?
EOS 50D + grip | 70-200mm L IS USM F2,8 | 24-70mm L USM F2,8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 50mm F1,8 | 430 EX II | 2.0 extender | CP + UV filters, ND glasplaatjes, draadloze ontspanner en een omkeerring
http://www.lennartros.nl
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

lennart_ros schreefCOLONIk zal eens kijken. Is vast ergens in te stellen (RTFM :P). Wellicht dat het wel lekker werkt, maar heb je dan niet dat je de 'verkeerde' belichting krijgt als je te lang wacht?
Ik hanteer de zelfde techniek als Nando v.w.b. het scherpstellen / afdrukken m.b.v. 2 verschillende knoppen, maar ik heb AE zonder lock-functie voor de ontspanknop ingesteld. M.a.w. de camera blijft continu het licht meten en op het moment van afdrukken maakt de camera de foto met de correcte belichting.
Het is idd. een kwestie van instellen (ja, het staat in de manual) en je een manier van werken aanwennen.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Tja ik kan wel als mosterd na de maaltijd ook elke plaat gaan bespreken, maar ik denk niet dat je daar wijzer wan wordt. Grossomodo zit ik op een lijn met Patrick en Nando.
Ik bleef hangen op #1, daar zit inderdaad gewoon iets in, of beter daar gaat iets van uit. #9 vind ik ook erg mooi.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar