De Bataviawerf

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Hierbij dan mijn eerste forumfoto's. Vorige week ben ik met man en kinderen naar de Bataviawerf geweest - een mooie gelegenheid om te oefenen. Ik merk dat ik vooral moeite heb met situaties waarin ik met grote lichtcontrasten te maken heb. Dan worden mijn foto's al snel over- of onderbelicht. Wat ik er extra lastig aan vind, is dat ik eigenlijk het liefst alles zonder flits zou doen. Ik hoop dat jullie een paar praktische tips hebben waarmee ik aan de slag kan.

1. Skelet van 'De 7 Provinciën'. Wat een enorme hoeveelheid hout...
Afbeelding

2. 'De Batavia' - ik vond dit een mooi doorkijkje, maar vind het lastig welke lijn ik in deze foto het beste kan kiezen?
Ik heb getracht bij het fotograferen de lijn van de mast aan te houden.
Afbeelding

3. 'De Batavia' - je moest als schipper echt wel weten waar welke lijn toe diende...
Afbeelding

4. 'De Batavia' - kanon. Ik vind het jammer dat het deel van de foto waar het daglicht binnenvalt zo overbelicht is.
Wat had ik het beste kunnen doen om dat te voorkomen? Had ik dan belichtingscompensatie moeten gebruiken? Of niet moeten flitsen maar een hogere isowaarde kiezen?
Afbeelding

5. 'De Batavia' - ook hier weer de vraag: hoe zorg je voor een goede belichting?
Afbeelding
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Heb zelf gister geleerd,om in dat soort situatie's je belichting aan te passen aan het (tegen)licht wat van buiten komt.Dan de rest met de flits oplichten.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

- Een HDR maken (meerdere belichtingen maken en dan samenvoegen;
- of -als je daar bekend mee bent- in photoshop het lichte gebied selecteren en apart bewerken.
Ik hoop dat je er iets mee kan,
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Dag P_Flash en Barend,

Dank voor jullie advies. Ik ga me er nog maar eens verder in verdiepen, want meerdere belichtingen maken en dan samenvoegen zegt me nog steeds niet veel - ik wil proberen om zo min mogelijk te (hoeven) bewerken; wil het liefst leren hoe ik de foto op het moment zelf zo goed mogelijk kan maken. Ik heb me opgegeven voor een beginnerscursus digitale fotografie waar dit vast ook aan bod zal komen, maar die start pas eind september.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

1: niet echt scherp. wel leuke compo
2: jammer van dat grote zwarte vlak onderaan
3 jammer van de zwarte driehoek rechtsboven. wel leuke compo
4: ik had scherp gesteld op de achtergrond
5: belichting is inderdad niet in orden. Bij moeilijke belichting kun je vogens mij het best een statief en de bracked functie op je camera gebruiken en goed letten op het diagrammetje op je fototoestel en laat de over/onder belichte delen oplichten bij de preview op je camera. maak meerdere foto's. Dan kun je thuis de beste uitselecteren.

Als je geen flits wil gebruiken, neem dan altijd een statief mee bij moeilijke (donkere) lichtsituaties en neem de tijd om je foto te maken (lukt mij nooi als ik mijn gezin meeneem ;-))

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Dag Peter,

Dank je wel voor je reactie. Bij de 2e foto heb ik inderdaad geaarzeld of ik een uitsnede zou maken waarbij ik het grootste deel van de onderkant weg zou laten. Bij foto 4: scherpstellen op de achtergrond - als ik nog eens in een dergelijke situatie kom zal ik dat eens uitproberen, goed idee.

N.a.v. 5: Wat is de 'bracked'-functie? En wat betreft het statief: tja, dan moet ik er denk ik echt een keer alleen op uit, want het geduld van manlief en dochters wordt nu zonder statief al aardig op de proef gesteld :-D.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Zoek even op AEB (Auto Exposure Bracket) functie in de handleiding van je camera.
Bij een 100D kun je hem vinden onder de 2tab van het menu

succes
groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Ik heb het gevonden en bleek het al een keer gelezen te hebben, maar ik was het weer vergeten. Ik ga het deze week eens uitproberen!
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar