Allemaal beestjes

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
flamenjo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 14:05

Ondanks dat ik de namen niet allemaal weet, zijn deze insecten mooi genoeg om te fotograferen.
Het was bewolkt op deze dag, dus minder licht en dan nog uit de hand gefotografeerd.
Hierdoor is het moeilijk om echt scherpe foto's te maken, maar toch wil ik jullie deze opnames laten zien.

22596

22597

22598

22599

22600

22601

Jammer dat bij een foto geen geluid zit ;-)
Canon EOS 1100d . EFS 18-55 IS . EFS 55-250 IS . EFS 60 mm Macro . EF 50 f1.8 STM
Gebruikers-avatar
flamenjo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 14:05

Zijn de foto's adembenemend mooi of vinden jullie dit enge beetjes.
Ik vind jullie mening erg leerzaam, dus reageer gerust.

Alvast bedankt ...
Ik hoop niet dat de opnames niet eens de moeite waard zijn om op te reageren ... Oeps x%!@#$ ...
Jammer dat bij een foto geen geluid zit ;-)
Canon EOS 1100d . EFS 18-55 IS . EFS 55-250 IS . EFS 60 mm Macro . EF 50 f1.8 STM
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Probeer je onderwerp niet te centraal op de foto te zetten, alle diertjes staan nu erg in het midden waardoor de compositie niet echt spannend is. Probeer ook eens vanaf een ander standpunt te fotograferen en niet "bovenop" je onderwerp.
En je witbalans staat/stond denk ik niet helemaal goed, de foto's hebben nu allemaal een blauwe waas.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
koeneke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 09:54

Zoals reeds vernoemd is de centrale plaatsing van je onderwerp niet meteen de spannendste.
Verder ogen je foto's vrij flets en heb je een witbalans probleempje.
Ik heb zelfs de indruk dat de foto's een beetje overbelicht zijn.

Ik weet niet of deze foto's reeds nabewerkt zijn , maar ze kunnen zeker nog wat gebruiken.
Als voorbeeld haal ik even je laatste door Darkroom.

1.
Afbeelding

Ik heb de belichting een beetje teruggeschroefd.
Een beetje contrast bijgegeven en de saturatie een beetje opgevoerd.
De witbalans is bijgesteld naar 5350K.
En dan heb ik er rechts en onder een stukje afgehaald om het onderwerp minder centraal te hebben.
Dit alles kost een 10-tal minuten en geeft een heel ander resultaat.
Ook is het aan te raden om in Raw te fotograferen, zo heb je achteraf nog meer mogelijkheden
om te corrigeren zonder aan kwaliteit in te boeten.
Gebruikers-avatar
flamenjo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 14:05

@Judithh
Klopt helemaal wat je zegt ... Ik ga er zeker mee aan de slag.

@koeneke
Wat een geweldige bewerking, er gaat een wereld voor me open.

Ik heb de foto's niet bewerkt omdat dit in de cursus nog niet aan de orde is gekomen.
We gaan werken met Photoshop CS5 en ik ga er van uit dat deze bewerking daarmee ook mogelijk is.
Jammer dat bij een foto geen geluid zit ;-)
Canon EOS 1100d . EFS 18-55 IS . EFS 55-250 IS . EFS 60 mm Macro . EF 50 f1.8 STM
Gebruikers-avatar
Ramon1986
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 01 Sep 2011 10:03
WoonplaatsCOLON Zwolle

Foto 22597 is echt mooi gelukt!! Super leuke foto!
Canon 7D | Canon EFs 18-55 mm
koeneke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 09:54

flamenjo schreefCOLON @koeneke
Wat een geweldige bewerking, er gaat een wereld voor me open.

Ik heb de foto's niet bewerkt omdat dit in de cursus nog niet aan de orde is gekomen.
We gaan werken met Photoshop CS5 en ik ga er van uit dat deze bewerking daarmee ook mogelijk is.

Dit en véél meer is zeker mogelijk in CS5.
Wat ik met je foto heb gedaan moet je niet leren, dat kan je zelf ook, je hebt alleen een bewerkingsprogramma nodig (eender wat)
Witbalans, belichting, contrast, saturatie en als laatste (indien nodig) verscherpen ; meer heb ik met je foto eigenlijk niet gedaan.
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Mooie foto's. Hoewel inderdaad wat flets. Ik kan de exif niet zien op de Ipad. Welke instellingen heb je gebruikt?
Voor Photoshop cs5 heb ik een dik boek aangeschaft. Ben echter tot de conclusie gekomen dat je met de simpelste handelingen al ver komt. Gebruik van dat dure boek blijf ik maar uitstellen.. Wat ik meestal doe is eerst de helderheid/ contrast wat aanpassen. Dan vibrance en soms een heel klein beetje saturation (verzadiging). Als laatste evt. nog wat verscherpen. Ik ben een heeele erge beginner maar die paar simpele handelingen doen al erg veel. Ik heb pas geleden ook de knop shadow highlights/lowlights etc. ontdekt. Is ook het experimenteren waard.
Wat voor cursus doe je precies?

Maarre.. Wat is dat voor soort beestje op de eerste foto? Hoe groot is zoiets 'in het echt'? Zulke leuke beestjes kom ik nou nooit tegen..
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Op 1 zie je een nimf in het 4de stadium van een Groene Stinkwants, een mm of 5 groot in het echt. Je ziet ze inderdaad snel over het hoofd omdat ze zo goed gecamoufleerd zijn.

Qua commentaar op de foto's ga ik met Judith mee.
Gebruikers-avatar
flamenjo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 14:05

@Nemi
Het is inderdaad een wants van ongeveer 5 mm groot.
Met een "echte" macro lens kun je 1 op 1 fotograferen op de kortste scherpstelafstand.
Dat betekent dat de wants in dit voorbeeld ook 5 mm groot op de sensor wordt geprojecteerd.
Mijn sensor is 24 bij 16 mm, dus heb je een voorstelling hoe groot het beestje op de foto wordt.

Als instelling (op AV) heb ik bij deze foto's diafragma 5.6 en ISO 800 gebruikt, sluitertijd varieert.
Ik zoek nog naar de optimale instelling om meer scherptediepte te krijgen, bv met diafragma 8.0 en hoger.

Ik ben begonnen met een cursus digitale fotografie op Campus de Helix in Maasmechelen.
Jammer dat bij een foto geen geluid zit ;-)
Canon EOS 1100d . EFS 18-55 IS . EFS 55-250 IS . EFS 60 mm Macro . EF 50 f1.8 STM
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

je gaat wel enorm vooruit Flamenjo!
ga zo door...
de commentaren wat ik in gedachten had is allemaal al gezegd geworden.. en om dat nog 'ns te zeggen schiet ook niet op.. ;P

succes! en ga zo door!;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar