Wie heeft een Canon 8-15 F4 L fish eye

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Wie heeft een nieuwe Canon 8-15 F4 L fish eye :shock: in gebruik en wil er wat over vertellen?

Ik ben op zoek naar een echt goede lens voor panorama fotografie, gebruik nu de 17-40 L op een Nodal Ninja.
De 17-40 is niet slecht maar je krijgt wel snel fouten omdat er meer geplakt moet worden.
Nadeel van een fish eye lijkt me dat je bijna niet meer kunt zoomen in je pano.......?
Oh ik zoek een oplossing voor een 50D/7D cropcam.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voor wat extra groothoek op een cropcam is een 10-22 wellicht een stuk interessanter. :)

Hier een filmpje met en van de 8-14 f4l:
http://www.youtube.com/watch?v=IabjY5Am ... ideo_title" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet wat voor fouten je krijgt, maar wellicht kan je beter investeren in wat pano accesoires zoals een goede kop voor je statief?
Je kiest meestal juist voor OF extra groothoek OF een compilatie van meerdere foto's tbv een pano als je ervoor kiest om extreme groothoek foto's te stitchen zal je inderdaad tegen wat beperkingen van de vervormingen en je eindresolutie lopen :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Je zou ook een Tokina 10-17 FE kunnen overwegen. Volbeeld fisheye, midden eruit halen omdat dit deel niet vervormd is.
Geschikt voor cropcamera's, verkrijgbaar en prettiger geprijsd dan de Canon.

Uiteraard zijn andere accessoires ook handig, zoals hierboven al staat.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Neil heeft er een, en heeft er een review + foto's over

http://neilvn.com/tangents/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Pano's schieten (meerdere beelden stitchen?) lijkt me erg lastig met een fisheye...
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een fisheye lijkt me niet echt geschikt voor pano's, tenzij je per beeld dezelfde lenscorrectie kunt uitvoeren.

Beter lijkt mij 3 (of meer) rijen onder elkaar te schieten met een prime met langere brandpuntsafstand.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

fvdrunen schreefCOLONWie heeft een nieuwe Canon 8-15 F4 L fish eye :shock: in gebruik en wil er wat over vertellen?
Het zal me niks verbazen als er nog wat tijd overheen gaat voordat er hier forum gebruikers in het bezit zijn van. Hij wordt pas sinds vorige week uitgeleverd en niet echt op grote schaal, daarnaast is het een vrij specifieke lens die ook nog een redelijk aan de prijs is....
757D + 8-400 mm
RDB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2011 11:48

Pano's maken doe je imho ook het best niet met UWA lenzen :roll: , het liefste gebruik ik hiervoor een 35F1.4 L of zelfs iets langers.
Eos5Dmk2 / Eos1Dmk3 / 16-35F2.8 L II / 24-70F2.8 L / 70-200F2.8L IS / 100-400F5.6L IS / Zeiss 21F2.8 Distagon / 85F1.2 L / 35F1.4L / 300F2.8L IS / 500F4L IS / 180F3.5 Macro / 1.4x / 2x / 580EX 2x / Gitzo stuff / RRS head / Lee filters
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

vroeger maakte ik Pano's met een 50mm... tegenwoordig met de 70-200, prettigste is wanneer een lens nauwelijks vertekend!
Canon
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Intussen heb ik een site gevonden met wat extra info: http://www.vrwave.com/panoramic-lens-database/canon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder ben ik bezig met de nieuwe versie van autopano welke ook fish eye ondersteund.
Na wat geklooi ben ik uiteindelijk toch tot een goed resultaat gekomen met mijn 17-40 L lens al moet je dan natuurlijk wel 32 foto's maken.

Ook ben ik er achter gekomen dat er een groot verschil is tussen gigapixel panorama's en 360 graden interieur foto's, logisch natuurlijk maar het is echt een andere tak van sport. Probleem is dat ik er iets tussenin zoek dus misschien neig ik toch meer naar meer pixels en dan kom je aan zoiets: http://www.gigapansystems.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hier nog een plaatje:

20748

Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

Ik heb die lens net gekocht afgelopen zaterdag 6augustus opgehaald bij cameranu.
Kijk maar op deze site https://picasaweb.google.com/HuubHHierck/FisheyeFun" onclick="window.open(this.href);return false; daar heb ik mijn eerste fisheye foto's gepost.
Ik gebruik de lens op een fullframe EOS-1Ds. Ik ben super tevreden over de lens. Ondanks dat ik de 8mm stand heb gebruikt tegen de zon in, had ik geen last van overstraling de kleuren blijven goed en levendig. Je kan wel zien dat je recht de zon in fotografeert maar zeker niet hinderlijk, bekijk de tweede foto maar deze heeft de zon rechts bovenin het beeld staan, eigenlijk net op de rand maar ik heb het zwart wat bijgewerkt. Daar zag je wel wat overstraling maar dat is buitenbeeld en goed te verbergen.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

DigitalRevCom heet er een riview over gemaakt
Canon 8-18 f4 fisheye

Ik heb zelf de Tokina 10-17 aangeschaft voor mijn 7d en ben er meer dan tevreden over en veel goedkoper dan de Canon.
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Aurelius schreefCOLONIk heb die lens net gekocht afgelopen zaterdag 6augustus opgehaald bij cameranu.
Kijk maar op deze site https://picasaweb.google.com/HuubHHierck/FisheyeFun" onclick="window.open(this.href);return false; daar heb ik mijn eerste fisheye foto's gepost.
Ik gebruik de lens op een fullframe EOS-1Ds. Ik ben super tevreden over de lens. Ondanks dat ik de 8mm stand heb gebruikt tegen de zon in, had ik geen last van overstraling de kleuren blijven goed en levendig. Je kan wel zien dat je recht de zon in fotografeert maar zeker niet hinderlijk, bekijk de tweede foto maar deze heeft de zon rechts bovenin het beeld staan, eigenlijk net op de rand maar ik heb het zwart wat bijgewerkt. Daar zag je wel wat overstraling maar dat is buitenbeeld en goed te verbergen.
Bedankt voor je verhaal en de foto's, geeft een leuk beeld van de mogenlijkheden toch heb ik nog een vraag.
Ik heb plannen om de lens voor 360 graden foto's te gebruiken, waarom heb jij voor een circulair fisheye gekozen?
Ofwel wat ben je van plan met de ronde foto's te doen? (in mijn geval met een 7D heb ik al vanaf 10mm full frame)
Eigenlijk gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid :wink:
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

fvdrunen schreefCOLON
Aurelius schreefCOLONIk heb die lens net gekocht afgelopen zaterdag 6augustus opgehaald bij cameranu.
Kijk maar op deze site https://picasaweb.google.com/HuubHHierck/FisheyeFun" onclick="window.open(this.href);return false; daar heb ik mijn eerste fisheye foto's gepost.
Ik gebruik de lens op een fullframe EOS-1Ds. Ik ben super tevreden over de lens. Ondanks dat ik de 8mm stand heb gebruikt tegen de zon in, had ik geen last van overstraling de kleuren blijven goed en levendig. Je kan wel zien dat je recht de zon in fotografeert maar zeker niet hinderlijk, bekijk de tweede foto maar deze heeft de zon rechts bovenin het beeld staan, eigenlijk net op de rand maar ik heb het zwart wat bijgewerkt. Daar zag je wel wat overstraling maar dat is buitenbeeld en goed te verbergen.
Bedankt voor je verhaal en de foto's, geeft een leuk beeld van de mogenlijkheden toch heb ik nog een vraag.
Ik heb plannen om de lens voor 360 graden foto's te gebruiken, waarom heb jij voor een circulair fisheye gekozen?
Ofwel wat ben je van plan met de ronde foto's te doen? (in mijn geval met een 7D heb ik al vanaf 10mm full frame)
Eigenlijk gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid :wink:
Om een hele eenvoudige reden, misschien niet een goede maar ik wou als ik een fisheye kocht ook duidelijk het fisheye effect hebben. En wat mij ook aansprak was dat ik met deze zoom meer mogelijkheden had. Heb daar ook geen spijt van.
:P
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Ik heb 'm zelf nou ook een weekje in mijn bezit. De experimenten tot nog toe zijn met wisselend resultaat, met name door het extreme van deze lens. Noem dit gerust user-error / leercurve.

V.w.b. de technische kant:
- Ik kan het statement van Aurelius bevestigen dat de flaregevoeligheid van de lens erg mee valt.
- Scherpte op volle opening is gewoon erg goed, diafragmeren brengt weinig extra, alleen (nog) meer DOF.
- Abberaties zijn erg goed onder controle.
- Lichtmeting is een beetje tricky, wanneer er (veel) hemel in beeld is valt de lichtmeting soms wat aan de krappe kant uit.

Ik was al wat langer aan het kijken voor een fisy-eye. De huidige 15mm van Canon is een ontwerp wat al enkele tientallen jaren oud is, en verpakt is in een behoorlijk plastic vatting. De lens presteert prima, maar ik heb de prijs altijd aan de hoge kant gevonden voor wat je krijgt.

De 8-15 is mechanisch een behoorlijk stuk beter uitgevoerd, en ook optisch is deze beter. Daarnaast is het een 'zoom', zodat ik zowel op mijn 1D als op mijn 1Ds camera's een diagonale fisheye heb. De circulaire FE op 1Ds en bijna circulaire FE op 1D zijn dan leuke 'extra's. Hoewel duurder is deze lens dus ook universeler. Enige 'minpuntje' wat ik zou kunnen noemen is het feit dat 't geen F2.8 is...

Maar om even concreet op je situatie / vraag terug te komen: als panorama lens ga ik 'm niet aanbevelen, ik ben van mening dat daarvoor bruikbaardere alternatieven op de markt zijn.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Patrick_S schreefCOLON Enige 'minpuntje' wat ik zou kunnen noemen is het feit dat 't geen F2.8 is...
Patrick
En dat de neus van sommige mensen wat overdreven overkomt op de plaat komt ;) (of is dat een specifiek probleem van die van jou?)

On topic, ik zag onlangs een dvdtje van Zoom voorbij komen waarin prima wordt uitgelegd hoe je het beste een panorama maakt. Hier werd wel degelijk van een UWA gebruik gemaakt (ik meen 10mm). Zelf spelen wij vooral met de 17-40, die bevalt ons eigenlijk het best.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON
Patrick_S schreefCOLON Enige 'minpuntje' wat ik zou kunnen noemen is het feit dat 't geen F2.8 is...
Patrick
En dat de neus van sommige mensen wat overdreven overkomt op de plaat komt ;) (of is dat een specifiek probleem van die van jou?)
Dat heeft iedere fish eye, dus dat lijkt me geen probleem als je de ene fish eye vergelijkt met de andere.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

mmk schreefCOLON...ik zag onlangs een dvdtje van Zoom voorbij komen waarin prima wordt uitgelegd hoe je het beste een panorama maakt. Hier werd wel degelijk van een UWA gebruik gemaakt (ik meen 10mm). Zelf spelen wij vooral met de 17-40, die bevalt ons eigenlijk het best.
Een fisheye word toch niet gezien als een UWA?
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON En dat de neus van sommige mensen wat overdreven overkomt op de plaat komt ;) (of is dat een specifiek probleem van die van jou?)
Ik zal die foto maar niet ter illustratie posten hé... :twisted:
De vetvlek is intussel wel van de frontlens gepoetst... :wink:

Zo, nu weer ontopic...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar