Tips voor astrofotografie.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Jerome

Hee iedereen,

Ik ben bezig met experimenteren voor astrofotografie. Echter vind ik het moeilijk om echt mooie foto's te krijgen. Om geen pattern te krijgen wilde ik schieten onder de 8 secondes bij F4 met mijn 17-55 2.8. Zo blijven de foto's relatief scherp. Ik heb geen idee wat voor lichtmeting ik moet selecteren voor het schieten voor een sterrenhemel. Ik heb wel ontdekt dat ik bij de lichtcompensatie van ca. -2 EV de wolken er netjes uit kan krijgen. Dus ik kamp met de volgende problemen:

- Het vinden van een goeie focus. Ik zet hem meestal tussen 3 meter en oneindig, maar de sterren blijven crop net niet strak maar veranderen in bokeh.
- Kiezen van een lichtmeting. Met partial meting lijk ik de beste resultaten te krijgen.

En wat voor technieken zou ik nog meer kunnen toenpassen om foto's interessanter te maken. Heeft HDR invloed?

Bvd.
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

ik lees even mee want ik krijg het ook niet voor elkaar..
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Ik zie dat je een 550D hebt en dus over live view beschikt, dit is erg nuttig om goed scherp te stellen op de sterren. Je kan namelijk 10 x inzoomen en met M focus zorgen dat ze perfect scherp zijn....
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Wedervraag: wát wil je precies fotograferen. Een hemel vol sterren (puntjes) of startrails?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

(1) Ditch de zoom. Gebruik een prime. Liefst zo lichtsterk mogelijk (F2.8 tot F1.4), F4 is te slecht. Hoe lager de diafragma-waarde, hoe voller de lensopening, en hoe meer zwakke sterren er zichtbaar zullen zijn (volle lens verzameld meer licht). Lichtsterke lenzen hebben vaak wel wat vervorming van de sterbeeldjes nabij de beeldranden.

Bij dit soort opnamen zie je echt heel snel dat zoom's een compromis in kwaliteit zijn, een compromis dat bij astro-fotografie doorgaans slecht uitpakt.

(2) Scherpstellen: zet je lens op "manueel". Zet je camera op "Live View". Richt op een heldere (maar niet té heldere) ster en centreer deze in het centrum van je LCD scherm. Dan maximaal inzoomen op je scherm. Nu (handmatig) scherpstellen op de ster.
Dit is de enige juiste manier om scherpe opnamen te krijgen!

(3) Afhankelijk van de lens, zul je wanneer je camera op vast statief staat al snel stersporen krijgen. De enige manier om dit te voorkomen, is je camera mee te laten bewegen met de sterren. Daar is een speciaal statief (telescoopstatief) met volgmotor voor nodig.
Zo niet, dan je belichtingstijd beperken. Hoeveel, hangt af van de lens. Tenzij je juist stersporen wilt natuurlijk.
Laatst gewijzigd door 6 op dr_la, in totaal 30 keer gewijzigd.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

(4) Lichtmeting: trial and error. Onder nachtomstandigheden werkt de lichtmeting van de camera gewoon niet goed (net zoals de AF ook niet werkt). Dus: schiet een serie met oplopende belichtingstijd en kijk welke het beste uitkomt.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

(5) technieken: je kunt een langere belichtingstijd "simuleren" door een serie opnamen met kortere belichtingstijd te stacken (optellen). Het voordeel is, dat de hemelachtergrond zo donkerder blijft. Je kunt zo vanuit de stad belichtingstijden van een uur simuleren, die in werkelijkheid door de lichtvervuiling niet mogelijk zijn.

NB: wanneer je niét op de sterren volgt, geeft dit stersporen (dat kan echter heel fraaie opnamen opleveren). Wanneer je (met speciaal statief) wél op de sterren volgt, of per opname de opname opnieuw centreert, levert het je een opname met zwakkere objecten zichtbaar op.

Hier een voorbeeld van stersporen door het optellen van 156 opnamen van 15 seconden elk:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =6&t=94175" onclick="window.open(this.href);return false;

(bij deze opname heb ik overigens "gezondigd" tegen mijn eigen regel geen zoom te gebruiken, omdat ik op dat moment geen prime ter beschikking had met een dergelijk groot beeldveld).

Voorbeeld van het optellen van gevolgde opnamen (hier met F2.5/50mm Macro lens, en camera piggyback op een ETX-70 telescoopje):
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =6&t=59575" onclick="window.open(this.href);return false;

Freeware software voor als je opnamen wilt stacken (optellen) voor stersporen:
http://www.startrails.de/html/software.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Freeware software om gevolgde opnamen te stacken (kan echter ook ongevolgde opnamen stacken voor stersporen, maar werkt wat ingewikkelder dan de voorgaande software):
http://deepskystacker.free.fr/english/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(6) een goed stabiel statief en draadontspanner zijn onontbeerlijk. Zet je statief op een stevige, stabiele ondergrond (steen, beton; geen houten vlonder bijvoorbeeld, die zijn trillings-gevoelig). Blijf stil staan bij het statief als de camera een opname maakt, ga niet rondlopen of springen (trillingen!). Uit persoonlijke ervaring: hou katten weg van je statief... :wink:

(7) klap de spiegel alvast op vóór je de opname neemt. Dit scheelt trillingen die onscherpte of misvormde stersporen kunnen veroorzaken. Om dezelfde reden gebruik je een draadontspanner, niet de sluiterknop op de camera.

(8) experimenteer met de ISO-waarde om te bepalen wat voor jou persoonlijk een goede balans is tussen gevoeligheid en ruis. Zelf werk ik meestal op ISO 800. Bij gebruik van stacking-technieken wordt ruis minder een issue omdat het wordt uitgemiddeld.

(9) probeer direct omgevingslicht (lampen) te mijden, o.a. vanwege reflectie-gevaar, maar ook omdat de opname sneller overbelicht zal worden. Het loont om een stukje de polder in te fietsen...
Laatst gewijzigd door 15 op dr_la, in totaal 30 keer gewijzigd.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@dr_la, je kan je bericht ook wijzigen ipv 3 berichten onder elkaar te gaan posten...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar