Vakantie Italië: Pisa

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Hier de eerste foto's van mijn vakantie in Italië. We zijn gisteren naar Pisa geweest en daar heb ik uiteraard wat foto's gemaakt.

1. De toren van Pisa, die mag natuurlijk niet ontbreken :mrgreen:
Afbeelding

2. Nog een keertje :)
Afbeelding

3. Een ander mooi gebouw (ik ben de naam vergeten :wink:)
Afbeelding

4. Nog een keertje :)
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Dit zag ik en ik vond het wel grappig :)
Afbeelding

7. Een ouwe fiets 8)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Leuke serie, alleen de eerste moet je even recht zetten :mrgreen: Die staat volgens mij een beetje scheef.
Anoniem 4

Sem, als Italië-liefhebber kijk ik altijd graag naar plaatjes uit dat land. Daar moet je in de eerste plaats genieten van al het moois en de smaakpapillen laten strelen.
Uiteraard niet vergeten om te fotograferen. In de eerste plaats als herinnering voor je zelf, maar probeer naast de gebruikelijke vakantiekiekjes ook foto’s te maken die daarboven uitspringen.
De eerste foto is mooi, maar echt standaard, daar komt vrijwel iedereen mee thuis en dat moet ook.
De tweede wordt al wat interessanter, maar mag thuis nog wat pittiger gemaakt worden.
Foto 3 vind ik niet bijzonder en zou ik weglaten uit de serie, want nr. 4 is qua compositie al een stuk beter.
In Italië zijn veel mooie gebouwen die ook erg groot zijn. Maak in ieder geval een foto van het geheel en laat dan eventuele detailfoto’s zien. De kijker volgt dan ook jouw blik, eerst het geheel en dan naar de delen.
Bij foto 5 heb je een compositieprobleem, een fout die veel gemaakt wordt en waar je – zeker in Italië – goed op moet letten. Je brengt tegelijkertijd twee monumentale gebouwen in beeld en kiest dan een beeldhoek waardoor de gebouwen aan elkaar geplakt lijken te zijn. Zorg voor wat ruimte ertussen zodat je ze ook goed in perspectief kan zien. Ik geef toe Italië laat je door de compacte bouw in de steden niet altijd die ruimte, maar dan blijft je foto gewoon een vakantiekiekje.
Foto 6 is grappig, maar niet meer dan dat. Wel zou ik tenminste een groot stuk van de onderkant afsnijden tot net boven het raam. Wat daaronder zit is weinig interessant. De zon is iets te fel en mede daardoor zijn de lampen en de top van de lantarenpaal te donker. In PS kun je daaraan nog wel wat verbeteren, maar het is de vraag of het die inspanning waard is.
De laatste foto is leuk, maar had mooier kunnen zijn door een paar stapjes naar links en vervolgens diep door de knieën, dan had je het tweede pilaartje er ruimer op gekregen, maar zou ook dat saaie eentonige achtergrondgebouw met de mensen ervoor zijn weggevallen en had je meer gezien van het meer gedetailleerde gebouw in de rechter bovenhoek.
Nog een tip, probeer iets te vinden dat een rode draad vormt in je vakantiefotoverhaal. Let eens op: in Italië vind je heel oude, mooie grote deuren in kerken, Palazzo’s en zelfs in woonhuizen. Levert vaak heel bijzondere foto’s op. Fonteinen en waterputten zijn ook van die mooie objecten, vrijwel ieder Italiaans gehucht heeft er wel één. Als je nog in San Gimignano komt, vind je een heel mooie waterput op het centrale plein. Vergeet dan vooral niet daar ijs te eten. Vrijwel recht tegenover die put ligt de beste ijszaak van de wereld. Vooral het chocolade-ijs mag je daar niet overslaan.
Als je het daar proeft, denk dan aan mij hoe jaloers ik op je ben. Fijne vakantie nog.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Oké, bedankt voor jullie reacties. Ik ga volgende week nog een keer naar Pisa en dan zal ik meer op de details letten.

Hè, San Gimignano hadden we inderdaad op onze planning staan. Als we daar zijn zoek ik zeker eens naar de put en ga ik ook ijs eten.

Meer foto's volgen over een paar dagen.

Meer commenteer/reacties zijn welkom! :D
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Illuminatus, bedankt voor de tip!

Vorige week zijn we er naar toe geweest en het was heerlijk, maar wel heel druk!

Ook bedankt namens mijn ouders en mijn broer ;)
Anoniem 4

Graag gedaan. Ik ben echt een Italië-fanaat, geniet van prachtige steden en dorpen, cultuur, mooie natuur, heerlijk eten en vooral Italiaans ijs. Ga ieder jaar en weet in iedere stad de lekkerste ijszaakjes te vinden.
Dit jaar minder gelukkig, na vier dagen een ernstig auto-ongeluk gehad aan het Garda Meer. Ziekenhuis, met vliegtuig terug, hier ziekenhuis en nu herstellende, gaat goed geen blijvend letsel. Auto total loss.
Toch volgend jaar weer naar Italië. Dat laat ik me niet afpakken. :D
Om nog even na te genieten

22151

sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Oh.... dat is minder mooi.

Naar welk deel in Italië ga je meestal? Is dat altijd dezelfde plaats of niet?

Ken je ook de ijszaak in Fauglia en Casciana Terme?
Anoniem 4

We hebben ieder jaar weer een ander programma. Wel starten we altijd aan het Lago Maggiore en ook Toscane met San Gimignano is een vast onderdeel.
Trek bij Rome een horizontale lijn door Italië en alle gebieden daarboven hebben we bezocht. Verder naar het zuiden vind ik met de auto vanuit Nederland te ver.
Nee, ik ken niet alle ijszaakjes in Italië. :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar