gebruik van de iPad

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@pieterr mbt de Eye-fi:
Je kan inmiddels al x2 pro gebruiker je firmware updaten. Als dit niet lukt is het een kwestie van je kaart verwijderen uit je account en weer toevoegen.
Deze truck werkt sinds de 17e, hiermee ging de firmware van de kaart van versie 4.2172 naar 4.5021.
Deze firmware werkte echter nog niet helemaal lekker dus inmiddels is ook firmware 4.5022 uit.
Ook is de software voor de pc bijgewerkt naar versie 3.3.0 om voornamelijk het "direct mode" tabblad toe te voegen.

Helaas is het voor de iPhone/iPad gebruikers nu even wachten op Apple die de nieuwe versie van de Eye-fi app moet goedkeuren.
Als Apple gebruiker kan je ondertussen wel direct-mode gebruiken icm bijv. Shuttersnitch, dit werkt icm mijn 5d2+iPhone prima.

edit: ik zie dat de Eye-fi 2.01 app inmiddels beschikbaar is in de app store(ik moest even vernieuwen). Helaas sluit deze zichzelf af zodra er een foto binnen komt.

Helaas is direct-mode wel merkbaar trager in vergelijking met het gebruik via een router.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Anoniem 4

@phd Dat is inderdaad een goede optie. Mijn muziek, foto’s en video’s komen via ethernet (cat6) direct vanaf de NAS naar de woonkamer. Daar gebruik ik een simpele WD TV Live Media Player voor. Gaat perfect, zonder haperingen.

@Rijk Als je plannen/gedachten hebt voor/over aanschaf van een iPad, zou ik zeker blijven volgen. Groot verschil of je de iPad wil gebruiken in een verder MAC-omgeving of in een Windows-omgeving.
Onderling koppelen/communiceren Apple producten wel goed met elkaar. Wil je buiten de door Apple gebaande paden treden, dan kun je problemen verwachten en hoop niet op hulp/support van Apple, want voor hen bestaat er geen andere dan de wondere Apple World.

@Pieterr Wat betreft het printen, gaat Apple ervan uit dat je het te printen materiaal “synct” met een MAC of PC computer. Of je moet een speciale door het Apple Politburo gecertificeerde WiFi-printer aanschaffen of gebruik kunnen maken van een printer die aan Mac hangt binnen het netwerk waarmee je met de iPad een Wifi-verbinding hebt.
Gewoon simpel printen naar willekeurig wat voor netwerkprinter is er niet bij. Ik heb tenminste nog niets kunnen vinden. Ik houd me aanbevolen.

Ftp is ook zo iets. De hele IT-wereld werkt er mee. Niets simpelers, sneller en overzichtelijker dan filetransfer via Ftp. Wat wil ik: foto’s direct uit de camera op de iPad. Camera en iPad hebben beide Wifi binnen hetzelfde netwerk. Daarom moet ik op de iPad een Ftp-server kunnen installeren. Helaas, niet mogelijk tot nu toe, maar wie weet er komen dagelijks nieuwe apps bij. Toch betwijfel ik of het gaat komen, want het moet eerst mogen van Apple.

Vandaag ook weer een nieuwe beperking ontdekt: Bluetooth. Ja, denkt iedereen dan, daar is toch een standaard voor. Zeker maar Bluetooth werkt met een aantal services. Ook al kunnen Bluetooth-apparaten elkaar detecteren, dan moeten ze verder in het proces ook geschikte services kunnen vinden voor communicatie. Daar kan het op vastlopen.
Voor het gemak heb ik vandaag een Bluetooth toetsenbordje van Apple aangeschaft. Voor een langer stuk tekst werkt dat virtueel vingeren niet echt prettig.
Zolang je de communicatie beperkt tussen keyboard en één Apple apparaat (pairing), gaat het wel goed. Denk maar niet dat je het toetsenbord ook kan koppelen aan niet Apple apparaten: no chance.
Een iPad via Bluetooth laten communiceren met andere dan Apple apparaten. Weinig kans. Mijn Nokia telefoons werden soms wel, soms niet gedetecteerd, maar in geen enkel geval kon een succesvolle verbinding worden gelegd.

Verder heb ik vandaag kunnen constateren dat de reikwijdte van de iPad WiFi een stuk minder is dan die van andere in mijn bezit zijnde apparaten.

Nee, ik word niet vrolijker van dit alles. Het is een leuke gadget en toegegeven er zitten hele interessante vernieuwingen in. Alle lof daarvoor. Voor de Mac-omgeving een waardevolle uitbreiding, maar voor de rest van het computer-universum zou ik adviseren even af te wachten wat er voor tablets op het Windows en Android front aan komen stormen.
Apple let op uwe saek.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONWat betreft het printen, gaat Apple ervan uit dat je het te printen materiaal “synct” met een MAC of PC computer. Of je moet een speciale door het Apple Politburo gecertificeerde WiFi-printer aanschaffen of gebruik kunnen maken van een printer die aan Mac hangt binnen het netwerk waarmee je met de iPad een Wifi-verbinding hebt. Gewoon simpel printen naar willekeurig wat voor netwerkprinter is er niet bij. Ik heb tenminste nog niets kunnen vinden. Ik houd me aanbevolen.
Ik heb nog even wat gezocht voor je. Misschien heb je hier nog iets aan: WePrint printer sharing software. Als deze printer server draait op je computer kun je printen vanaf de iPad naar een printer in je netwerk. Ook vanaf een Windows PC.

Zie verder Answers to the Top Questions about What iPad Can and Cannot Do.

Overigens heb ik zelf niet de behoefte om te kunnen printen vanaf de iPad. Ik kan ook niet printen vanaf mijn mobiele telefoon. Ik zie de iPad als een aanvulling op mijn computer en niet als een vervanger ervan.
Illuminatus schreefCOLONWat wil ik: foto’s direct uit de camera op de iPad.
Daar zijn al een aantal postings over langsgekomen in dit topic.
Illuminatus schreefCOLONVoor het gemak heb ik vandaag een Bluetooth toetsenbordje van Apple aangeschaft. Denk maar niet dat je het toetsenbord ook kan koppelen aan niet Apple apparaten: no chance.
Dat kan wel.
Zie Can the Apple Wireless Keyboard be used with a Windows Vista or Windows 7 PC?
Zie ook: uawks - Unofficial Apple Wireless Keyboard Support for Windows.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

En met de upgrade naar iOS 4.3.2 is de wifi ook een stuk beter en stabieler. Geen enkel besturingssysteem of apparaat is 100% perfect en zeker windows apparaten laten ook wat te wensen over.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

ik zou zeggen iPad verkopen en een Android tablet kopen. En vervolgens zul je merken dat deze ook weer beperkingen heeft .... :D

Out of the box heeft de iOS aantal beperkingen., maar moet zeggen met een jailbreak heb je hier al een heel stuk minder last van. Veel van je wensen zijn gewoon mogelijk. Gebruik iFile (betaalde cyndia versie) of openssh om bestanden te benaderen op mijn iPad/iPhone, maar ook om elders op een share te kijken. Ik ben geen windhoos gebruiker, maar ook hier zou het mogelijk mee moeten zijn (ieder geval volgens de vele fora) :D
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Apple schreefCOLONik zou zeggen iPad verkopen en een Android tablet kopen. En vervolgens zul je merken dat deze ook weer beperkingen heeft .... :D
Natuurlijk hebben Android tablets ook hun beperkingen maar... minder dan bij Apple. Bijvoorbeeld, ik kocht kortgeleden een Point of View Mobii TEGRA2 tablet. Ja, de kast is een stuk minder degelijk en het scherm laat te wensen over (1024x600 is het probleem niet maar de kijkhoek is een stuk slechter). Het ding draait Android 2.2 (het wachten is op Honeycomb - en dat is meteen de zwakke plek van deze dingen: er is zo veel dat beloofd waar je nog op moet wachten!). Voor 300 euro krijg je een tablet op basis van een Nvidia TEGRA2 chip; da's een dual core A9 ARM die op 1 GHz draait. Verder biedt'ie standaard USB (host en slave), Bluetooth, Wifi, HDMI out, microSD, audio en als je het uitzoekt ook nog 3G. Value for money!

De meegeleverde software is misschien allemaal wat minder gelikt maar het werkt allemaal wel. Het voordeel van Android is natuurlijk dat er zo veel mee gedaan wordt door derden. Dit tablet wordt ook verkocht als Advent VEGA en er zijn custom roms te kust en te keur voor te krijgen.

De ervaringen van Illuminatus verbazen me eigenlijk; mijn ervaringen met Apple zijn toch heel anders (een MAC, geen iPad of iPhone overigens). Op mijn povere goedkope Android was instellen van wifi net zo simpel als indertijd op de MAC: apparaat aanzetten de eerste keer en hij gaat direct op zoek naar netwerk. Eenmaal gevonden klik je op de naam van je eigen netwerk, vult de sleutel in en klaar. En in de standaard configuratie (dus zonder allerlei extra software te moeten installeren) kon ik direct bij mijn hele netwerk: bij de NAS, de wintendo PC's en de MAC. Dat zal met de iPad toch niet anders zijn?

Het verschil met de iPad: geen extra dingetjes kopen maar gewoon werken, minder door de fabrikant opgelegde beperkingen qua hardware. Daarentegen is er meer en waarschijnlijk ook kwalitatief betere software voor de iPad beschikbaar maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik op dit Android apparaat niets mis. Ik gebruik hem redelijk zakelijk (met als enige uitzondering Angry Birds :lol: en wat golf-gerelateerde software): documenten, kalender, mail, internet, nieuws, presentaties. Verder af en toe een filmpje, muziek en als foto-portfolio. Doet de iPad dat beter? Ik denk het niet eigenlijk...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

De eye-fi kaart is binnen en ik krijg het niet voor elkaar om een directe verbinding op te zetten. De kaart is goed geconfigureerd, laatste firmware erop, etc. De app heb ik op de iPad gedownload, he pairen gaat goed na het activeren van de app. Maar als ik het kaartje in de camera stop, dan verschijnt de kaart niet als hotspot bij de instellingen van de iPad. Ook niet als ik mijn router uitzet.


Edit: hij werkt toch goed. Ik ben ff naar buiten gegaan, echt buiten het bereik van alle wifi signalen. En dan werkt eye-fi prima samen met de iPad. Na het nemen van de foto verschijnt de kaart als hotspot in de iPad instellingen en na het opstarten van de eye-fi app begint het laden van de foto op de iPad. 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Net ook maar weer even aan knutselen geweest op mijn iPad. Nieuwe versie van iOS maar is geprobeerd. In de hoop dat ze weer externe USB kaartlezers toe laten. Helaas !!

iPad weer voorzien van een jailbreak, want out of de box doet de iPad/iPhone niet wat ik wens .... Mis toch wel heel erg iets als een lockscreen of file browser en een command promp (shell). En zelf een thema aan te kunnen passen.

Oude vertrouwde applicaties er weer op zoals Lockscreen en iFile (betaalde versies) openssh. Deze horen toch wel standaard bij mij er op. De Dock ook maar weer gelijk verwijderd (files verwijderd). En de page dots en spotlight icon(s) ook maar weer verwijderd. Vind ik persoonlijk niet echt functioneel op een iPad. iPad verbouw ik niet zoals ik dat gedaan heb met mijn iPhone. Hier ben ik zelf behoorlijk wat code aangepast.

Van de week maar weer eens de icons aanpassen... ;-)

geen dock meer etc
http://img217.imageshack.us/img217/9272/fotoc.png" onclick="window.open(this.href);return false;

TIP: als je een jailbreak toepast. verander dan ook je root wachtwoord !!
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Had je apptback niet geïnstalleerd, zodat je alles meteen weer kan terugzetten met de gode instellingen?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Aptbackup vind ik persoonlijk niet zo heel prettig werken. Is niet erg snel met restoren (mijn ervaring met de app). En doe dan liever een handmatige installatie zijn immers maar een paar applicaties (voor de iPad en iPhone draait al weer ruim een jaar op 3.1.2 (met veel eigen core aanpassingen)). Tevens heb ik een aantal aanpassingen aan de core files van de iPad (en die zijn niet te restoren via aptbackup, hier maak ik zelf handmatig back-ups van via ftp) ;-)

Enige nadeel licenties kan ik niet ophalen. Dat geld voor iedereen. Er is een probleem met de Amazon EC2 servers waar Cydia opdraait.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Hmmmm ik heb met iOS 4.3.2 voor het eerst op de iPhone met aptbackup weer alles teruggezet en dat beviel me zeer goed. Binnen een paar minuten stond alles er weer op en ook alles met de goede instellingen. Dat zou ik zelf niet graag handmatig doen steeds ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Het is al weer een jaar terug dat ik deze app heb getest en toen was ik er niet zo over te spreken. In een jaar kan er veel veranderen. :wink:

Ik heb op mijn iPad erg weinig apps (kom denk nog niet eens aan tien) iPAD word vooral gebruikt voor internet, mail en foto's (en prutsen met iOS 4.x.x) En vind het niet erg om hier beetje met de iPAD te prutsen. Dit in tegenstelling met mijn iPhone. Deze draait al meer dan een jaar op iOS 3.1.2. Helemaal naar mijn hand gezet (als het draait naar behoren, waarom updaten). Zou niet graag mijn iPhone willen updaten, hier is zoveel aan getweaked dat het wel even tijdkost om dit weer zo te krijgen als ik graag wil. (veel wel gedocumenteerd, maar er is wel wat veranderd in iOS 4.x.x)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONVoor de Mac-omgeving een waardevolle uitbreiding, maar voor de rest van het computer-universum zou ik adviseren even af te wachten wat er voor tablets op het Windows en Android front aan komen stormen.
Interessant artikel. Lees vooral ook de reacties:
http://www.ipadclub.nl/19167/andere-tab ... -evenaren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Die Pieterr leest dezelfde berichten als ik :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Aan u alle, sinds kort ook een iPad in me bezit. Niet voor de fotografie speciaal.
Gewoon handig om bijvoorbeeld even snel naar internet te gaan om hier te lezen.
Even snel een laptop opstarten duurt me gewoon te lang als ik even wat wil opzoeken.
Zeker staan er foto's bij me op. Gewoon leuk dus.
En voor het eerst in me leven zelfs 3 spelletjes, iets wat ik op me pc / laptop nooit doe.

Het is gewoon een lekker ding.
(geschreven op me iPad) :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Interessant voor Lightroom gebruikers:

€14,49 Photosmith

http://www.photosmithapp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een korte review van deze app.
Photosmith, a new app for Apple's iPad that allows sorting, rating, captioning and keywording of pictures on the go, and then later syncing those pictures and metadata to Adobe Photoshop Lightroom on a Mac or Windows computer, is now available from the iTunes App Store.
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Ehh, hoe voer je rechtermuisklik uit?
In mijn mail zit wel eens bestanden die je met rechtermuisklik moet openen.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Link ingedrukt houden, dan verschijnen er opties.
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

sprokeq schreefCOLONLink ingedrukt houden, dan verschijnen er opties.
Ah, veel te simpel :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Pieterr schreefCOLONInteressant artikel. Lees vooral ook de reacties:
Flamebate, niet meer en niet minder. Is dat interessant of is 't gewoon zielig?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar