[verzameltopic] project natuur & macro

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

@Rob: Het is idd jammer dat die steen vooraan prominent in beeld is, nogal wazig :wink:
Aan de ene kant een heel rustige foto, kleuren lopen zo mooi in elkaar over.
Maar misschien wat spannender als er wat meer kleur(toon?) verschil in had gezeten. En toch ook weer niet.....
Ik vind het een nette foto!

gr. Jannie
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Akumal

@ sighthound - Test 1 foto 2.

Ik vind je 2e foto stukken beter. Bij de eerste foto stonden de bloemen teveel in het harde licht. Hierdoor kreeg je diverse stukken overbelicht.

Bij 2 is niet het geval. Tevens is je compo nu stukken beter. De bloem komt mooi vanuit de rechts onder. De herhaling van de bloemen erachter komt er nu veel beter uit.
Klein minpunt is het witte gedeelte linksonder, weet niet wat het is. Onder de bloem zie ik volgens mij nog een sensor vlek op een blad. Bij een rechterblad zie ik een klein zwart puntje, dit is relatief makkelijk weg te werken.

@ Kiran, dank voor je reactie. Zal nog eens een keer een close up maken van deze jongen.

@ Jannie, dank voor je heldere uitleg :wink: .
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ook nog eentje uit het recent archief:
Foto 1 - test 1

Lentebode met druppels.

Steekwoorden wit met druppels in zon met donkere achtergrond.

Ik ben vooralsnog een liefhebber van donkere achtergronden. Is deze niet te donker en/of hoe kan ik hem oplichten zonder dat ik het hoofdonderwerp met druppels overbelicht?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=131732[/img]

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

@Sighthound test 1 foto2

Foto is m.i. ook beter: Is minder belicht en minder druk. De lijn is aanwezig gebleven en de onrustige lijn heb je er uitgehaald!
Wat Rob zegt het witte deel in de linkerbenedenhoek zorgt voor onrustige aandacht!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

@Akumal foto1 - test 1

Weinig kritische punten. Misschien iets minder licht en/of wat meer saturatie! De steen? Och het is in de natuur geen studiowerk!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@SighthoundFoto 2. Mooiere foto dan de eerste, Lijn zit er ook mooier in.
Ik ga mee met de anderen dat de witte vlek links onderin een beetje storend is. zwart puntje vind ik niet storend.

@J.Jennekens Foto 1 Mooi klokje. Mooi belicht. Wat ik een beetje jammer vind van al die druppeltjs erop, Dat het een beetje de vorm van het klokje weghaalt.De achtergrond vind ik niet te donker. Ietsje meer scherptediepte zou mischien ook het klokje iets meer vorm geven.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

131716 ik kan me helemaal vinden in het al gegeven commentaar, maar ik zou misschien de hele compositie iets hebben verplaatst zodat de 4e druif er ook helemaal op komt. die wordt nu net afgesneden en iets naar beneden zodat de er iets meer ruimte komt boven de 3e druif.
dus eigenlijk een klein stukje naar linksonder. als dat mogelijk zou zijn geweest
@ gumpje: is dit zo beter met klein fotootje erbij ?
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

131732 de donkere achtergrond heb je inderdaad goed te pakken. Blijf me elke keer verbazen hoe je het doet? De druppels komen heel fraai en flonkerend over. Ik zou de foto ook een geheel scherp willen zien. ik kan de exif niet lezen.
Verder oplichten lijkt me erg moeilijk zonder de bloem te gaan overbelichten, maar misschien zijn er nog tips.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

131630


@ allen: bedankt voor het commentaar en de uiteenlopende tips. ik hoop dit weekend een 2e foto te plaatsen, waarin de tips/aan-opmerkingen zal proberen te verwerken. Maar ik moet wel aan heeeel veeeeel dingen tegelijk denken :(
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

131716

Ik las even het commentaar op jouw eerste, en kon in deze niets daarvan terugvinden :lol: . Je hebt een heel andere sfeer te pakken, qua kleur, licht, rust in de achtergrond, uitsnede ... Hoe zie jij dat? Ik heb het idee dat ik naar een compleet andere foto kijk. Is natuurlijk ook zo, maar het onderwerp is hetzelfde ;)

Ik vind deze foto ietwat donker, zeker op de meest linkse druif, hoewel de lichte delen niet lichter moeten, Misschien is 'ie wel precies goed !! Qua scherpte en achtergrond vind ik 'm in ieder geval geslaagd. (even in de zeurmodus) --> zie je op de eerste foto in de linker bovenhoek de combinatie van licht en vaagheid in de punten van de bladeren? Dat vind ik persoonlijk een fijne dromerige sfeer, die hier ietwat te licht is, maar qua sfeer bijdraagt. Dat mis ik in de tweede foto een beetje. Dit is natuurlijk volstrekt persoonlijke smaak (of gebrek er aan :lol: ) ...

Edit: ik las het commentaar van Kiran over de compositie ietwat verschuiven, en zie daar wel wat in. Zou een kwestie van proberen zijn, en een beetje mazzel ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ Akumal - Test I - Foto I

Ik vind je in je opzet wel geslaagd hoor, met woorden als eng en masker en monster. Je zet hier een haarscherpe foto neer van een beestje dat uit een andere dimensie lijkt te komen. Qua licht zit je mijns inziens helemaal goed, qua scherpte precies op het koppie en een stukkie lijf. Mooi! Alleen de compositie had ik toch anders geprobeerd; de steen geeft enerzijds een 'opstapje' zodat het beestje er uit springt, maar tegelijk valt de steen wel erg op!! Ik zou desnoods dichterbij gaan zitten om minder steen er op te krijgen, zonder dat het beestje teveel aan de rand zou belanden.

Verder een hele sterke foto !!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

131732

Jo, jij weet wel hoe je bloemetjes moet vereeuwigen ;)
Volgens mij moeten we jou een andere opdracht geven (in ons aller belang; een soort encyclopedie van heel veel bloemen :lol: :lol: )...

Over deze foto; ik zou 'm niet oplichten, omdat je daarmee het serene effect kwijt raakt tussen het kwetsbare bedauwde bloemetje in het licht tegen de donkere en harde achtergrond. Oplichten geeft ruis, verminderd het contrast, en helemaal omdat je de bloem dan kunstmatig moet terugbrengen tot 'ie niet overbelicht is. Allemaal gedoe dat mijns inziens helemaal niet nodig is ;).

Ik vind qua compositie trouwens het stuk links bovenin niet zo mooi. Een bloempje komt ergens vandaan, maar het hele stuk voegt voor mij niet zoveel toe! Hoe kijk jij daar tegen aan? Qua scherpte, licht en sfeer zit je wel in de roos :lol:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

131732


@Gumpje: Nu sla je de spijker eigenlijk op z'n kop!! En heb ik me iets verkeerd uitgedrukt! Persoonlijk vind ik het stengelgedeelte ook te aanwezig, vandaar mijn opmerking over oplichten. Ik denk dat ik jullie hiermee op een dwaalspoor heb gebracht. Ik bedoelde niet het oplichten via photoshop of i.d. maar al reeds bij de opname. De foto een lichtere achtergrond geven zonder het hoofdonderwerp over te belichten. Lijkt mij in dit geval moeilijk(wit en druppeltjes welk gevoelig zijn voor overbelichting). Maar als ik in deze specifieke situatie de achtergrond lichter krijg(natuurlijker wordt) dan steelt ook het steeltje minder aandacht.

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Ik kom zeker (zsm) nog even terug op alle reakties en de andere topics! Moet morgen even op concours, even een kampioensclubmatch en een dochter die 13 wordt :lol: :wink: Helemaal niet druk dus :wink:

@allen: fijne reakties en opmerkingen! Dank! :D
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

helaas door (weer)omstandigheden geen gelegenheid gezien eropuit te trekken. maar jullie houden het nog tegoed.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

We hebben geen haast ;) !!
Dochters die 13 worden hebben voorrang voor (bijna) alles, kan ik me zo voorstellen, en het weer wordt vanzelf beter! Zodra de zon schijnt zal ik ook een bijdrage leveren !! Iemand anders nog een poging?

Ik vind trouwens het niveau erg hoog; ik wil de 'echte' beginners oproepen om ook mee te doen, want mede daarvoor zijn we dit initiatief begonnen!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
bakaloko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Foto 1 - Test 1

Doel: Mooie zonsondergang fotograferen met een dromerig effect.
Resultaat: 171 overbelichte foto's, 3 redelijke en 1 goede.

Afbeelding

Vraag: Hoe kan ik die mooie foto's maken die ik van andere zie met zo'n schitterende lucht partij, die wel dat dromerige effect hebben en waar je uren naar kunt kijken ?
[size=75]2 Dikke camera's met 3 vette lenzen, een vatsige flitser, een kick @ss statief en een extreem cool rugzakje. WOEI !!!
[url=http://www.focasa.nl][color=red][b]klikkerdeklik[/url][/color][/b]
[/size]
Gebruikers-avatar
bakaloko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Foto 2 - Test 1

Doel: Dit is een oud militair schietterrein. Ik wou hier een soort van 3D effect creeren omdat het een luik is waar je doorheen kijkt.
Resultaat: Overbelicht in het midden en zo plat (2D) als maar zijn kan.

Afbeelding

Vraag: Hoe kan ik in een foto als deze de diepte er in krijgen ? Ik vind hem kwa kleur en helderheid erg geslaagd (behalve het overbelichte deel in het midden), maar mijn doel was diepte creeren.
[size=75]2 Dikke camera's met 3 vette lenzen, een vatsige flitser, een kick @ss statief en een extreem cool rugzakje. WOEI !!!
[url=http://www.focasa.nl][color=red][b]klikkerdeklik[/url][/color][/b]
[/size]
Reneetje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 22:33
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

OK, dan ga ik het ook proberen: mijn eerste foto hier! Met schroom, zeker na het mooie sneeuwklokje dat hierboven staat, maar vooruit: omdat het op mijn vrije middag regende, heb ik geprobeerd van de prachtige tulpen die ik in de vaas had staan, een mooie foto te maken. Op de meeste foto's blijkt de achtergrond te onrustig, of is de bloem zelf onscherp of overbelicht. Over deze was ik het meest te spreken, al stoort het groene blaadje met de lelijke plek me. Is de tulp wel wit genoeg? Met 0,33 overbelichting werd achtergrond (=blauwe bank) grijziger. De donkere achtergrond vind ik mooier. Wat vinden jullie? Wat had ik beter kunnen doen? (foto is overigens niet bewerkt, alleen verkleind)

Groet! Renée

1/400, f/11, 24-105@88, ISO400, -0,33
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132068[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Reneetje, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

bakaloko schreefCOLONFoto 1 - Test 1

Doel: Mooie zonsondergang fotograferen met een dromerig effect.
Resultaat: 171 overbelichte foto's, 3 redelijke en 1 goede.

Afbeelding

Vraag: Hoe kan ik die mooie foto's maken die ik van andere zie met zo'n schitterende lucht partij, die wel dat dromerige effect hebben en waar je uren naar kunt kijken ?
Als je hem hier in het album zet kan ik er een thumbid van maken, zodat-ie kleiner is...

Ik zie hier 2 foto's. Altijd het risico, als je in portrait schiet. In landschap schiet je niet te veel in portrait. Een foto moet zich er voor lenen.

Ik zie nu een foto van een vennetje met bomen met de opkomende zon er boven EN een foto van een boomstam met een vennetje erachter. De foto bevat nu TE VEEL informatie omdat-ie portrait staat.

Ik weet niet, hoe je conditie is (kun je liggen/hurken/knielen etc.), maar deze foto zou ik, om de boom op de voorgrond te houden, zo laag mogelijk hebben genomen. Je hebt nu vanaf hoog standpunt (staand, schat ik in) de foto genomen. Ga achter de boomstam liggen en neem hem dan nog eens. Organiseer er dan ook wat wolken bij. Doe eventueel een statief en maak een belichtingstrapje of werk met filters (kan eventueel achteraf met je fotobewerkingsprogramma) om de lucht donkerder te krijgen.

Aanstaande woensdag zou het mistig moeten worden. Wellicht fnuikend voor je ultra-lage standpunt, maar wel goede omstandigheden als de zon daar tenminste door wil prikken. Organiseer dan dat de boomstam goed ligt en ga toch zo laag mogelijk fotograferen (in landscape!!) om er 1 foto van te maken.

[Edit] probeer flares te voorkomen, tenzij je die echt leuk vindt. En om de stralen beter te vangen je diafragma dichtschroeven, zooi op statief en lang belichten[/edit]
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar