Na converteren grote verschillen tussen lightoom en PS

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Als ik een scherpe RAW opname in lightroom bewerk en voor verdere bewerking via het menu "foto" overzet naar photoshop voor verdere bewerking in PS is de opname plotseling minder scherp en ook het histogram is anders. De scherpte krijg ik dan niet meer goed.
Als ik diezelfde opname open in bridge en dan in PS verder bewerk is alles OK.
Ik vind dat eerste zeer hinderlijk.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat doe ik verkeerd of kan anders.
Red vooraf dank voor een reactie.
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik zie zelf nooit onscherpte als ik van Lightroom naar PS ga om te editten...
Ik rechtsklik op een tumbnail in LR ...maar dat mag geen verschil geven...
Staan de histogrammen wel op hetzelfde kanaal? In PS kmt bij mij std color als setting in PS....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Ik zie ook verschil in histogram met dezelfde foto. Maar in Lightroon kun je voor zover ik kan zien niets aan het histogram veranderen qua weergave. Dat kan in Ps wel. En er is een verschil in weergavemethode: Lightroom geeft de histogram-waarden in procenten van 0 t/m 100 en Ps in RGB-waarden van 0 t/m 255. Of en hoeveel dat van invloed is weet ik niet.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Daffiedolf2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2016 17:15

Ik zag hierboven RGB langs komen. Zit daar misschien het verschil. Camera's staan vaak op sRGB.
Als de verderee verwerking op RGB staat ingesteld, dan zou dat verschil kunnen geven?

Bij mij gaat het prima. Ik heb alles op RGB staan en ik weet dat dit een beetje overdreven is, maar zo heb ik wel alle kleurgegevens die soms nodig zijn. Ik moet toegeven dat het nog nooit nodig is geweest en feitelijk ook nog wel een dingetje is bij printerinstelling.

Succes!
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de reacties.
Zoals gemeld ik schiet in RAW en het kleurenprofiel van Lightroom en PS zijn ingesteld op sRGB
in DIT topic heb ik eerst een opname geplaatst vanuit lightroom bewerkt in PS en na diverse opmerkingen ook nog een opname geplaatst eerst bewerkt in Bridge en daarna in PS welke ik beduidend beter vind. Jammer dat de RAW opname hier niet geplaatst kan worden want die is haarscherp. Ben benieuwd of er nog een oplossing voor mijn probleem komt. Is er soms iemand die weet waar ik dit probleem bij Adobe kan droppen?

Met vriendelijke groeten,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Gerard, volgens mij mix je wat zaken. Ik schiet ook in RAW, en het kleurprofiel komt pas wanneer je een conversie doet naar JPG. Gebruik je de export functie dan kun je aangeven of er verscherping moet plaatsvinden... Staan daar soms vinkjes verkeerd? Raw via edit in PS dan krijg ik of een Tiff of de raw converter, in scherpte zie ik daar nooit een verschil...
Weet geen mailadres, maar zoek eens op support adobe forum mogelijk helpt dat.
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar