RAW importeren in Lightroom 2

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Sjors30
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2016 08:16

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende.

Ik gebruikt Adobe Lightroom 2 voor het bewerken van mijn RAW foto's. Voorheen had ik een Canon 1000D waar ik geen problemen mee had.
Sindskort heb ik een 750D en kan ik de RAW fotos niet meer importeren in Lightroom. Ik heb de software op de pc al geupdate maar hij blijft een fout aangeven als ik de RAW foto's wil importeren.

Is het dan toch dat een oude versie Lightroom niet met de RAW foto's van een nieuwere camera kan communiceren?
Ik heb op het werk Photoshop CC 2017 waar het allemaal wel goed werkt.

Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Je vermoeden is juist. Ten tijde van LR2 bestond de 750D nog niet en de 1000D wel. De software ondersteunt de RAW bestanden van de 750D dus nog niet. Een alternatief is mogelijk het (gratis) programma DNG converter van Adobe, waarmee je de CR2 bestanden van de 750D kunt omzetten naar DNG bestanden. DNG is (min of meer) ook een RAW bestand, maar dan specifiek van Adobe, waarmee je alle bewerkingen kunt uitvoeren, die ook met een CR2 bestand mogelijk zijn.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Aan deze pagina te zien ben je minimaal Lightroom 6.0 nodig...

Of, zoals hierboven al vermeld, de DNG-converter gebruiken
Sjors30
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2016 08:16

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal er vanavond direct naar kijken!
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Waarom in Raw importeren.
Maak je foto's in jpeg groot, bewerk ze en sla ze op. Gebruik Raw alleen in speciale gevallen (ik weet ook wel dat je dan alle gegevens van je foto in volle oorlogssterkte bewaart).

Hoe vaak kom je jouw bestanden nog tegen om ze nogmaals te bewerken, zodat je wat kwalitiet verliest.

Ik heb ooit eens een workshop gevolgd van een vakfotograaf die aangaf dat hij dat ook deed en nog nooit problemen had gehad over het formaat van zijn foto's. Deze gebruikte destijds ook al de bekende NIK-software, die toen nog niet gratis was. Zijn idee: waarom uren zitten vogelen als deze softwaren precies doet wat jij wilt. Steek je tijd in ansere dingen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar